Saturday, November 27, 2010

muhasabah diri

hey engkau! untuk apakah kamu disini?

aku disini untuk hidup..

untuk hidup? untuk apa? Apa yg kau dapat daripada hidup?

aku hidup untuk.... errr..

Haa! apa yg kau dapat daripada hidup? cuba kau bygkan kembali apakah perasaan yg terbuku dalam dirimu sepanjang hidupmu? sedih, suka, hampa, kecewa, marah! Untuk Apa semua itu??!!

aku sedih kerana aku dikecewakan oleh org lain

engkau BODOH kerana itu. sebab apakah perasaan marah membuak-buak dalam dirimu??

aku marah kerana aku diperlekehkan..

engkau BODOH kerana itu. mengapakah perlu kamu suka?

aku suka sekiranya aku dihargai oleh orng lain.

engkau BODOH kerana itu.. sesungguhnya engkau sememangnya BODOH.. BODOH kerana usaha engkau mencari redha manusia, bukannya redha sang penciptaMU, ALLAH swt!

mengapa engkau sewenang-wenangnya menuduhku bodoh??? adakah salah perbuatanku itu selama ini??

banyak manusia yg kecewa apabila hatinya disakiti oleh manusia yag lain tanpa dia berfikir dengan sedalam-dalamnya mengapa dia diuji sebegitu. Manusia yg BODOH akan terus menerus berada dalam kekecewaan tapi Manusia yg PANDAI mengerti bahawa perasaan kecewa itu adalah ujian daripada Allah swt yg perlu dilaluinya.



wallahualam..

p/s:manusia yg betul-betul beriman tidak kisahkan pandangan manusia. selagi benda yg hendak dilakukannya tidak bertentangan dengan syarak, maka selagi itulah dia boleh melakukanya.. insyaAllah

sekadar monolog dalaman..



2 comments:

  1. Assalamualaikum...
    lame x tengok enta berblogging...

    kata imam shafie..
    Keredhaan manusia adalah cita-cita yang TIDAK mungkin tercapai...~SUKARNYA NAK CAPAI

    tapi,sudah mencukupi segala apa yang kita lakukan ATAU kita perjuangkan mendapat penilaian dan penghargaan dari PENGHUNI LANGIT,walaupun dihina peghuni BUMI.....

    semoga enta terus tsabat dalam pejuangan..Go,Go,Go!!!!

    ReplyDelete
  2. waalaikummussalam..

    alhamduliillah diberi sekali lagi kekuatan untuk berblogging. insyaAllah akan digunakan kearah yg betul.

    jzkk ^__^

    ReplyDelete